De maand juni is een dieptepunt voor autodealers. Er zijn 7,6 procent minder
auto’s aan de man gebracht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt
vandaag uit cijfers van Bovag-Rai.

In juni is niet alleen de groei die in mei behaald werd omgezet in krimp, ook
in de vergelijking van de eerste maanden van jaar schuilt een tegenvaller.

In de maanden tot en met mei kwam de groei uit op 3,9 procent. Dat is in juni
afgekalfd tot 1,8 procent over de eerste zes maanden van het jaar. Over een
langere periode is dus nog wel groei te zien, maar ook die is in juni
ingezakt.

De hoge brandstofprijzen kunnen een verklaring zijn voor de tanende
populariteit van de nieuwe auto. De benzineprijs is in juni met ruim 11
procent gestegen, de dieselprijs ging twee maanden achtereen met 32 procent
door het dak.

Voor autoverkopers is het zuur dat ze niet alleen minder auto’s aan de man
konden brengen, ze hielden er ook nog eens minder aan over. In de maanden
mei en juni daalden de autoprijzen met 1,1 procent, zo blijkt uit
inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De autoverkopen zijn dit jaar tot nu toe erg wisselvallig. We begonnen het
jaar met een afname, maar zagen in februari alweer een grote sprong. De
daling in juni is de derde daling van het jaar en vormt samen met de maand
maart een dieptepunt.

Bovag-Rai maakt tegelijkertijd een lijstje met best-verkochte merken en
modellen bekend over het eerste halfjaar. Ford, Volkswagen en Opel vormen de
topdrie van best verkochte merken.

De Peugeot 207 is het best verkochte merk, gevolgd door de Volkswagen Golf en
de Opel Corsa.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl